Kaartendienst Google Maps is op weg een belangrijke bron van inkomsten te worden voor Google.
Dat zeggen analisten van Baird Equity Research. De marktvorsers stellen dat Maps één van de “meest waardevolle bezittingen” is van het bedrijf en kan zorgen voor 5 miljard dollar aan omzet in 2020.
Google splitst niet uit hoeveel geld het verdient aan Maps, maar telt de inkomsten van Maps op bij die van andere belangrijke diensten als Search en YouTube. Deze Google-diensten vormen bij elkaar zo’n 80 procent van de advertentie-inkomsten van Google, die uitkwamen op 19,82 miljard dollar in het derde kwartaal van dit jaar. Dat was 18 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Maar diverse analisten zien sterke groeimogelijkheden voor Maps. In juni voorspelden analisten van Morgan Stanley dat Maps kan helpen de omzet van het bedrijf met 1,5 miljard dollar te verhogen in 2017.
Dat komt deels door de pogingen van Google om advertenties in Maps in te bouwen. In juni kwam het bedrijf met nieuwe advertentiemogelijkheden in Maps, de Promoted Pins-advertenties die mensen aanmoedigen bedrijven als restaurants en benzinestations langs hun route aan te doen. Google begon ook met de uitrol van nieuwe lokale zoekopties, zoals adverteerders speciale aanbiedingen laten doen of zoekbalken voor lokale producten.
"Maps is een soort superieur Zwitsers zakmes", zei Jen Fitzpatrick, die de Maps-afdeling sinds de herfst van 2014 leidt, in september tegen Business Insider. "Eén van de dingen waar we veel aan denken is: 'Hoe kunnen we alle goede dingen die erin zitten op de juiste manier naar boven halen, zodat iets op het juiste moment aan jouw wensen voldoet?'"
Bedreiging voor Tripadvisor en Groupon
Analisten denken dat Google hiermee al veel vooruitgang heeft geboekt en snel in staat zal zijn de strijd aan te gaan bij het aantrekken van lokale adverteerders.
"Als Google het potentieel van Maps ontgrendelt, zal er waarschijnlijk onvermijdelijke overlap zijn met bestaande aanbieders van lokale diensten", schreef Baird in een bericht aan investeerders. "Zeker als Google door gebruikers gegenereerde lokale informatie koppelt aan advertenties en besteldiensten (bijvoorbeeld maaltijdbezorging en reserveringen), zien we een steeds grotere bedreiging voor Yelp, TripAdvisor, Groupon, Angie's List en Grubhub."
Google is al begonnen om sommige diensten in te zetten om zijn lokale aanbod te versterken: het bedrijf heeft diensten van derde partijen opgenomen in de restaurant-informatie van Maps in de iOS-app, die gebruikers binnen Maps houdt in plaats van ze naar de app van de aanbieder van de dienst te leiden.